Åbent seminar i Center for Design- og Produktionshistorie.

En hel eftermiddag med spændende oplæg – blandt andet fra Michael Nobel Hviid, museumsinspektør, Museum Kolding, der vil fortælle om den danske sølvproduktion i lyset af den materielle vending.

Syddansk Universitet har sammen med en række danske museer, der alle har specialsamlinger fra større designvirksomheder eller designfelter (heriblandt Museum Kolding), etableret dette center for forskningsinitiativer indenfor design- og produktionshistorie. Samarbejdet er åbent for andre interesserede forskere og institutioner, så dette seminar er anledning til at deltage.


Sted: SDU Kolding, Universitetsparken 1, 6000 Kolding, Lokale: 31.39.

Program

13.15 Velkomst ved Anders V. Munch, prof., Inst. for Design og Kommunikation, SDU

13.20 Marie Riegels Melchior, lektor, Saxo-Instituttet, KU
DRANELLA, Drasbæk’erne og Danmark 1956-2000
Modevirksomheden Dranella var en af de konfektionsvirksomheder, der opstod i efterkrigstiden, og anses for gennem de efterfølgende fire årtier at være med til at skabe grundlaget for, hvad der i vor tid omtales som dansk mode. I år 2000 blev varemærkenavnet DRANELLA solgt til firmaet Fransa Clothing Company. Der er med virksomheden DRANELLA således tale om et stykke dansk produktionshistorie, der kan fortælle om hvordan industriproduktion og design blev hinandens forudsætning for at kunne skabe dansk modetøj.


13.40 Michael Nobel Hviid, museumsinspektør, Museum Kolding
Dansk sølvproduktion i lyset af den materielle vending
Med udgangspunkt i udvalgte genstande fra Museum Koldings samling af sølv fra Hans Hansens Sølvsmedie vil oplægget præsentere en præliminær undersøgelse af den materielle vendings potentiale i forhold en senere analyse af Sølvsmediens udvikling. Hvordan påvirkede materielle aktører, som f.eks. selve produkterne eller maskinerne/værktøjet, eksempelvis sølvsmediens arbejdsmetoder, produktionsforhold og produktionsmuligheder?

14.00 Giovanni Acerbis, ph.d.-stud., Inst. for Design og Kommunikation, SDU
Craft versus Industry?
I intend to challenge the dichotomy between craft and industry by framing craft as skilled and dexterous entanglements of human-tool-material embedded in making: seen in this light, craft permeate industrial production, it doesn’t oppose it. Furthermore, with the dichotomy abolished, craft can now offer a relational and ethical dimension to the production of artifacts, a dimension which enables multi-mattered attunement, attention and caretaking.

14.20 Pause med præsentation af plakater om produktionshistorie, studerende på Designstudier

14.40 Joachim Allouche, museumsinspektør, Museum Sydøstdanmark
Opvaskemaskinen som udfordring for design og produktion
Med opvaskemaskinens indførsel i 1960’erne blev det første danske glas ramt af glaspest. Den repræsenterede på den måde en kreativ destruktion eller disruption af glasindustrien, der måtte ændre deres produktion og design for at imødekomme den nye teknologi. En undersøgelse af opvaskemaskinens betydning kan på den måde fungere som en case til at forstå det materielles betydning for design og produktion i samspil med økonomiske koncepter.

15.00 Casper Sylvest, lektor, Inst. for Historie, SDU
Plastics Modernities (PLASMO)
Historically, plastics have solicited a variety of responses – typically involving a combination of signalling the modern as well as the superficial and the dubious – but over the past 70 years a remarkable transformation in the status of plastics have taken place: from the harbinger of a bright future to a potent symbol of Anthropocene crisis. While scientific studies of plastics proliferate, there is a need for research into the norms and structures that shape plastics use and vice versa. PLASMO examines the place of plastics in modern existence by asking how plastics have structured conceptions of modern existence, how and why plastics have emerged as a quintessentially modern risk, and how lives and environments are structured and altered by plastics technologies in the Anthropocene?

15.20 Toke Riis Ebbesen, lektor, Inst. for Design og Kommunikation, SDU
Grønland i blåhvidt relief
Med udgangspunkt i CLAY’s samling, vil dette oplæg undersøge de danske platter fra Aluminia, Royal Copenhagen og B&G. Platternes motivkreds spejler nok en kultur- og stilhistorie, men fordi deres popularitet kulminerede overlappende med Danish Moderns guldalder, repræsenterer platterne også en mulig modfortælling om dansk design. Med platter med grønlandsk motiv som case, er det målet at indkredse mulige perspektiver i design, produktion og forbrug af platter.

15.40 Opsamlende diskussion

Centret har inviteret forskere på museer og universiteter samt studerende til at indsende forslag til oplæg om ideer til forskning i design- og produktionshistorie med afsæt i relevante museumssamlinger, brancher eller virksomheder.

SDU har sammen med en række danske museer med specialsamlinger fra større designvirksomheder eller -felter har etableret dette center for forskningsinitiativer indenfor design- og produktionshistorie. Centret tæller indtil videre CLAY Keramikmuseum, Tekstilmuseet, Holmegaard Værk, Trapholt, Museum Kolding og Struer Museum, der forvalter samlinger og arkiver fra eks. keramik, tekstil, glas, møbler, sølvvarer og apparater, herunder virksomheder som Royal Copenhagen, Holmegaard, Kähler og B&O. Samarbejdet er åbent for andre interesserede forskere og institutioner, så dette seminar er anledning til at deltage.

Målet er forskning i både de historiske betingelser og udfordringer, der har formet Dansk Design, som det kendes i dag, og den ’brand heritage’, som nutidens virksomheder bygger på i forhold til design og markedsføring. Produktionshistorien har samtidig aktuel relevans i forhold til det samfundsmæssige fokus på grøn omstilling til bæredygtig produktion og forbrug, herunder økonomisk og kulturel betydning af håndværk, kvalitetsproduktion og design, der holder sin værdi i generationer.

Link til centrets hjemmeside

ENTRÉ

Gratis

Dato og tidspunkt

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev